Rachelle van der Linden

Waar veel gevestigde bedrijven moeite hebben met verandering, weet zij steeds de bestaande conventies te doorbreken en succesvolle nieuwe bedrijven en game changers in de markt te zetten.

Ze heeft inmiddels een aantal successen op haar naam staan in verschillende industrieën: de bankwereld, de energiemarkt en de food-industrie.

Rachelle is (mede-)oprichter van KNAB, een bank die zij in 2012 samen met Rene Frijters bedacht en opgezet heeft (onderdeel van AEGON). “Want waarom is er geen bank die gewoon de tools en kennis teruggeeft aan klanten, zodat zij zelf de beste beslissingen kunnen nemen over hun geld?” Knab is een retailbank die samen met de klanten is opgezet met een ander business model: verdienen aan services in plaats van aan producten; baanbrekend in deze markt.

Naast het doorbreken van conventies in de bankenwereld heeft Rachelle ook game changers bedacht en opgezet voor andere branches. Zo bedacht ze in 2005 EnergieDirect als antwoord op de opengaande energiemarkt voor Essent. “Want waarom zouden klanten kiezen voor een toegevoegde waarde propositie (van Essent) als stroom gewoon stroom is?”

Voor Deli XL heeft ze het inspiratieplatform Foodreporter en de transparante marktplaats Vers247 in de markt gezet. “Want als we de intransparantie binnen de keten (nog) niet kunnen doorbreken maar de markt wel transparanter wordt, zijn we in de positie om onze eigen game changer te ontwikkelen.”

Als interim directeur van de unieke samenwerking tussen de publieke en commerciële omroepenNLziet (TV kijken zonder reclame) snapt ze ook de ins en outs van de gevestigde mediawereld. “Hoe moeilijk is het om zendergroepen in een volledig klantgedreven model te laten samenwerken, waar zenden niet meer leading is maar de klant bepaalt wanneer hij welk programma wil zien”